Kombinera Budo med Tabata

Vill du testa på en ny form av träning? Då kan tabata vara något för dig. Många har kanske inte hört talas om tabata, men kortfattat är det en effektiv intervallsträning som tar kort tid att utföra. Tabata kommer ursprungligen från Japan, men utövas idag i stora delar av världen.

Vad är Tabata träning?

Träningsformen är utvecklad av Dr Izumi Tabata och du tränar den i intervaller. Med hjälp av tabata kan du träna hela kroppen utan att lägga så mycket tid på varje pass. Ett träningsprogram består av 20 sekunder hård fysisk ansträngning följt av 10 sekunders vila. Detta utför du i åtta varv per övning i syfte med att utveckla såväl styrka som kondition.

Exempel på övningar

tabata och budoTabatas träningsform är egentligen ingen nyhet, utan liknar många andra intervallövningar. Du kan skapa ditt eget träningsprogram som består av ett gäng olika övningar. Det kan till exempel vara pulshöjande övningar med hopprep eller trappor till hjälp i kombination med styrkeövningar. Några styrkeövningar kan vara knäböj, armhävningar, sit-ups eller klassiska upphopp. Du kan med fördel satsa på en eller ett par muskelgrupper per gång.

Träna hela kroppen med tabata

Tabata är en effektiv träningsform som du kan träna hela kroppen med – allt utifrån vilka övningar du väljer att göra. Kom ihåg att värma upp innan ditt träningspass. Det kan du till exempel göra genom att jogga och/eller hoppa på plats och sträcka ut dina muskler. Efter ett pass bör du stretcha de musklerna som du har använt under träningen.